پاتیگ

تولید کننده قطعات سیستم برق و احتراق خودرو Manufacturer of Auto Part , Ignition and electronic system

تولید کننده قطعات سیستم برق و احتراق خودرو Manufacturer of Auto Part , Ignition and electronic system

پاتیگ

اگر به اندازه ی بال پشه ای به صنعت و تولید ایران خدمت کرده باشیم ، زندگانی ما بیهوده نبوده است.

بوق یک وسیله الکترومکانیکی تولید صدا می باشد که برای هشدار به بقیه رانندگان و عابرین پیاده جهت برای جلوگیری از تصادف یا سبقت گرفتن استفاده می شود. . در سال ۱۹08 در شهر نیویورک، میلر ریس هاچیسون یک مهندس برق و مخترع آمریکایی اولین بوق را طراحی و با نام تجاری Klaxon به بازار ارائه کرد. صدای تولید شده از بوق، شبیه صدای گراز HONK بودکه ریشه لغوی عبارت بوق HORN نیز از همین کلمه گرفته شده است. دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۱۰ میلادی اولین بوق استاندارد توسط الیور لوکاس در بیرمنگام انگلستان تولید شد. در ۱۹۱۱ فناوری بوق ها تغییر کرد و بوق هایی که منبع تغذیه شان باتری های قابل شارژ بود تولید و معرفی شدند.

در بسیاری از کشورها وسایل نقلیه موتوری، کشتی ها و قطارها طبق قانون مکلف به استفاده از بوق می باشند.

در کامیون ها و خودروهای باری معمولا از بوق هایی که ساختار شبیه به بوق خودروهای سواری دارند استفاده می شود با این تفاوت که در کامیون ها از فشار هوای سیستم پنوماتیکی ترمز استفاده می شود. هوای فشرده به داخل دیافراگم گلویی بوق دمیده شده که باعث ایجاد ارتعاش در آن می شود. بوق های بادی معمولا در خودروهای باری به عنوان قطعه تزئینی با روکش کروم در بالای کابین راننده استفاده می شود.

اولین مدل بوق

بوق ها را می توان به تنهایی مورد استفاده قرار داد اما برای هم زمانی عملکرد جهت افزایش شدت صدای خروجی، معمولا آنها را به صورت زوج نصب می کنند تا مخصوصا در محیطهای با سطح آلودگی صوتی تأثیرگذار صدای بوق کاهش پیدا نکند.|

حروف L و H بر روی بوق های دو قلو بیانگر عبارت L نشان دهنده بوق با صدای فرکانس پایین و عبارت H نشان دهنده بوق با صدای فرکانس بالا می باشد.

با توجه به وجود ارتعاشات شدید هنگام عملکرد بوق باید جنس پایه نصب بوق از فولاد فنری با قابلیت جذب ارتعاش باشد.

بوق در موسیقی:

بوق اغلب ماشین ها، روی نت فاF چهارمین نت از هفت نت موسیقی) است که بر اساس زیر و بم، فرکانسی بین ٢٢٨ تا ٣۴٩ هرتز دارد.برای هشدار به رانندگان جهت جلوگیری از تصادفات این فرکانس باعث میشود تا رانندگان جاده بتوانند صدای بوق را از پنجره های بسته بشنوند .

آنالیز پدیده های فیزیکی موثر بر عملکرد بوق خودرو با نرم افزارماکسول Ansys Maxwell

نمودار شدت صوت بر فرکانس در ولتاژ

بوق در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی:

بوغ. معرب لاتینی بوکسینا. صور. نفیر. یکی از آلات ذوات النفخ. نوع قدیمی آن از شاخ بوده و بعد آنرا از استخوان و فلز ساختند و آن برای تقویت صدای شخص نیز بهنگام مکالمه از مسافت دور بکار برند.آلت فلزی که استخوانی میان تهی است که در آن میدمند.نوعی از شیپور کوتاه که شکارچیان برای راندن شکار از محلی به محل دیگر به کار برند.بق، باق از سازهای بادی قدیمی در ایران. شکل های متنوع و اندازه های مختلف دارد و برخی از نمونه های آن هنوز رایج است. این ساز کاربردهای گوناگونی داشته است؛ در نقاره خانه ها، میدان های جنگ، مراسم عزاداری و حمام ها نواخته می شد. نقش اصلی بوق، خبررسانی و انتقال پیام با نشانه ها و فیگورهای صوتی بوده است. این ساز را در انواع متنوع و از جنس های گوناگون می ساختند. ازجمله مس، برنج یا آلیاژهای مشابه، شاخ، و صدف. 

بوق در شعر

چو آمد بگوش اندرش کرنای
دم بوق و آوای هندی درای
فردوسی

جهان در جهان لشکر آراسته
ز بوق و دهل بانگ برخاسته
نظامی

عملکرد بوق

قسمت های مهم دستگاه بوق عبارتند از:

    صفحه ارتعاش کننده یا دیافراگم
    آرمیچر یا میله ارتعاش دهنده دیافراگم و پیچ مهره تنظیم انتهای آن
    قرقره و سیم پیچی تولید کننده حوزه مغناطیسی
    پلاتین های مثبت و منفی و خازن مربوطه
    حلزون بوق

با توجه به شکل الف با فشردن شاسی بوق، سیم پیچ مثبت خود را دریافت کرده و همچنین با توجه به وصل بودن پلاتین بوق منفی خود را نیز دریافت خواهد کرد، در نتیجه اطراف سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد خواهد شد که باعث جذب فلز مرکز دیافراگم به سمت سیم پیچ خواهد شد. در ادامه با توجه به شکل ب پس از حرکت فلز مرکز دیافراگم به سمت پلاتین های بوق، باعث قطع شدن آنها و در نتیجه قطع شدن منفی سیم پیچ خواهد شد، همچنین با در نظر داشتن خاصیت ارتجاعی دیافراگم و از بین رفتن میدان مغناطیسی سیم پیچ، دیافراگم به حالت قبلی خود باز خواهد گشت. تا زمانی که راننده شاسی بوق را نگه داشته باشد، دیافراگم حرکت ارتعاشی کرده و تولید صدا خواهد کرد. یک شیپوره مارپیچی که اغلب حلزونی نامیده می شود برای هماهنگی بهتر مقاومت صدایی دیافراگم با هوای آزاد، داخل بدنه بوق تعبیه شده تا ضریب انتقال صوتی بیشتر شود.

انواع بوق و کاربرد آنها

    بوق های الکترو موتوری که امروزه متداول نیستند
    بوق های مغناطیسی که تقریبا همه اتومبیل ها به آن مجهزند
    بوق های آژیری که مخصوص آمبولانس ها، ماشین های آتش نشانی و پلیس ها هستند.

بوقها از نظر شکل، ساختمان، فرکانس صدای تولید شده، مکانیزم تولید صدا و ... در انواع مختلفی ساخته می شوند.|

بوق های مورد استفاده در خودروها، از نظر مکانیزم تولید صوت، به دو نوع محرک الکتریکی و محرک بادی تقسیم می شود . نوع محرک الکتریکی آن در سواری ها کاربرد دارد (شکل ۲-۷) و از بوقهای محرک بادی در خودروهای سنگینی، مانند کامیونها و سایر خودروهای جاده ای استفاده می شود. در بوق های بادی هوای مورد نیاز برای به کار انداختن بوق و تولید صدا در آن، به وسیله ی کمپرسور هوای خودرو تأمین می شود .

 

بوق ارتعاشی

 

در نوعی از بوق های محرک الکتریکی، تحریک صفحه ی صداساز (صفحه ی ارتعاشی) از طریق قطع و وصل الکترومغناطیسی صورت می گیرد. در شکل ۷-۳ اجزای ساختمان بوق ارتعاشی نشان داده شده است. جریان الکتریکی از طریق شستی بوق و ترمینال های ورودی (۱) به سیم پیچ بوبین (۶) وارد و از طریق پلاتین ها (۵) اتصال بدنه می شود (برقراری مدار الکتریکی بوق). در اثر عبور جریان الکتریکی و ایجاد حوزهی مغناطیسی در بوبین، پلانجر (۴) صفحه ی ارتعاشی یا صفحه ی

شکل شماتیک ساختمان بوق ارتعاشی

صداساز (۲) را به سمت داخل حرکت می دهد. حرکت پلانجر باعث باز شدن دهانه ی پلاتینها (شکل ۴-۷) و قطع جریان الکتریکی به بوبین می شود. در این حالت میدان مغناطیسی بوبین از بین می رود و پلانجر توسط دیافراگم (۲) به محل اولیه ی خود بر می گردد. با این عمل پلاتین ها به هم متصل (شکل ۵-۷) و مجددا (با برقراری مدار الکتریکی و ایجاد حوزه ی مغناطیسی در بوبین) صفحه ی ارتعاشی به سمت داخل کشیده می شود. این عمل تا زمانی که شستی بوق فشرده می شود، چندین بار در ثانیه اتفاق می افتد، که حاصل آن ارتعاش صفحه ی صداساز و تولید صوت است.|

محاسبه میدان مغناطیس بوبین

محاسبه فرکانس دیافراگم

قانون اهم

محاسبه شدت صوت بوق(دسیبل)

واحد اندازه گیری شدت صوت در سیستم SI به افتخار آقای بل فیزیکدان آمریکایی مخترع تلفن، بل (b) نامگذاری شده است. برای اندازه گیری شدت صوت واحد بل به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا از دسی بل (db) استفاده می شود. یک دسی بل، یک دهم بل می باشد.

شدت صوت مناسب تولید صوت در بوق بین باید حداقل برابر با یکی از مقادیر زیر باشد:

۹۰ dbدر صورتی که وسایل هشدار دهنده شنیداری برای استفاده در موتورهای گازی در نظر گرفته شده باشند.

۹۵ db ، برای وسایل هشدار دهنده شنیداری که عمدتا برای موتورسیکلت های دوچرخ و سه چرخ با حداکثر توان خروجی 7Kw

۱۰۵ db، برای وسایل هشدار دهنده شنیداری که عمدتا برای موتورسیکلت های دوچرخ و سه چرخ با توان خروجی بیش از 7kW

دستورالعمل نصب بوق:

1-پایه بوق را به بدنه خودرو نصب کنید.2- دقت شود بوق به بدنه ی خودرو برخورد نداشته باشد3- بوق رو به جهت رانندگی وسیله نقلیه باشد.4- سوکتها را طبق مدار سیم کشی  وصل کنید.5-بررسی کنید که آیا صدای بوق به درستی در می آید. اگر صدا خیلی ضعیف است، همه اتصالات را دوباره بررسی کنید و مطمئن شوید که باتری به اندازه کافی شارژ شده است.

دستورالعمل تنظیم بوق

1-ابتدا درپوش پیچ تنظیم و چسب پلمپ را برداشته و سپس پیچ تنظیم یا رگلاژ را بچرخانید2-به هنگام تنظیم یا رگلاژ پیچ، جهت عقربه های ساعت  جریان زیاد می شود (زیر) عکس جهت عقربه های ساعت جریان کم می شود (بم) 3- پس ازتنظیم صدای بوق جهت ثبات رگلاژ، روی پیچ را چسب زده و درپوش پیچ تنظیم رگلاژ را جا بزنید.

 

گالری تصاویر محصولات:

مشخصات فنی بوق

105-118 db

شدت صوت

 مس ، پلی امید فولاد، تنگستن، ABS

جنس

6 ولت / 12 ولت / 24 ولت

ولتاژ

 خودرو، اتوبوس ، کامیون، موتورسیکلت

کاربرد

≥100 ± 5db

سطح صدا

زیر: 500±20      بم:  420±20 Hz

فرکانس

 مشکی - سبز-نقره ای

رنگ

 3-5A

جریان

 1.0-1.2 میلی متر

ضخامت پایه

فولاد فنری

 جنس پایه

مدلهای بوق:

بوق موتورسیکلت مناسب برای :هوندا CDI 125

بوق دیسکی مناسب برای :پراید،تیبا،پیکان،نیسان،ریو،L90،کیا، هیوندای، تویوتا

بوق حلزونی مناسب برای :پژو405وپارس ،سمند،دنا،سورن،MVM،لیفان،چانگان،،جک،برلیانس،مگان،مزدا،پژو 206و 207، رانا،زانتیا

بوق طرح بوش مناسب برای :کامیون ، اتوبوس

بوق کامیونت: کاویان ، فوتون ، الوند، جک، آراز،هیوندا، بادسان ،ایسوزو ، خاور

بوق L90 تندر نود طرح سیگر

بوق موتورسیکلت :پالس - پولسار – آپاچی – بنلی – باکسر – هوندا - انواع تریل و طرح ویو