پاتیگ

تولید کننده قطعات سیستم برق رسانی و احتراق خودرو Manufacturer of Auto Part , Ignition and electronic system

تولید کننده قطعات سیستم برق رسانی و احتراق خودرو Manufacturer of Auto Part , Ignition and electronic system

پاتیگ

بوق یک وسیله تولید صدا می باشد که می تواند برای وسایل نقلیه موتوری، اتوبوس ها، دوچرخه، قطارها و... مورد استفاده قرار بگیرد. در سال ۱۹۱۰ در شهر بیرمنگام انگلستان، الیور لوکاس اولین برق الکتریکی استاندارد را طراحی و ارائه کرد. صدای تولید شده از بوق، شبیه صدای گراز (HONK) می باشد که ریشه لغوی عبارت بوق (HORN) نیز از همین کلمه گرفته شده است. راننده از بوق برای هشدار به بقیه رانندگان و عابرین پیاده جهت اعلام حضور یا رسیدن وسیله نقلیه استفاده می کند. هشدارهای صوتی در خودورها را می توان به انواع داخلی و خارجی تقسیم بندی نمود، به طور مثال بوق خودرو جزء هشدارهای صوتی خارجی و بوق تجاوز از سرعت مجاز جزء هشدارهای صوتی داخلی محسوب می شوند.

در بسیاری از کشورها وسایل نقلیه موتوری، کشتی ها و قطارها طبق قانون مکلف به استفاده از بوق می باشند.

در کامیون ها و خودروهای باری معمولا از بوق هایی که ساختار شبیه به بوق خودروهای سواری دارند استفاده می شود با این تفاوت که در کامیون ها از فشار هوای سیستم پنوماتیکی ترمز استفاده می شود. هوای فشرده به داخل دیافراگم گلویی بوق دمیده شده که باعث ایجاد ارتعاش در آن می شود. بوق های بادی معمولا در خودروهای باری به عنوان قطعه تزئینی با روکش کروم در بالای کابین راننده استفاده می شود.

بوق ها را می توان به تنهایی مورد استفاده قرار داد اما برای هم زمانی عملکرد جهت افزایش شدت صدای خروجی، معمولا آنها را به صورت زوج نصب می کنند تا مخصوصا در محیطهای با سطح آلودگی صوتی تأثیرگذار صدای بوق کاهش پیدا نکند.|

حروف L و H بر روی بوق های دو قلو بیانگر عبارت L نشان دهنده بوق با صدای فرکانس پایین و عبارت H نشان دهنده بوق با صدای فرکانس بالا می باشد.

با توجه به وجود ارتعاشات شدید هنگام عملکرد بوق باید جنس پایه نصب بوق از فولاد فنری با قابلیت جذب ارتعاش باشد.

عملکرد بوق

با توجه به شکل الف با فشردن شاسی بوق، سیم پیچ مثبت خود را دریافت کرده و همچنین با توجه به وصل بودن پلاتین بوق منفی خود را نیز دریافت خواهد کرد، در نتیجه اطراف سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد خواهد شد که باعث جذب فلز مرکز دیافراگم به سمت سیم پیچ خواهد شد. در ادامه با توجه به شکل ب پس از حرکت فلز مرکز دیافراگم به سمت پلاتین های بوق، باعث قطع شدن آنها و در نتیجه قطع شدن منفی سیم پیچ خواهد شد، همچنین با در نظر داشتن خاصیت ارتجاعی دیافراگم و از بین رفتن میدان مغناطیسی سیم پیچ، دیافراگم به حالت قبلی خود باز خواهد گشت. تا زمانی که راننده شاسی بوق را نگه داشته باشد، دیافراگم حرکت ارتعاشی کرده و تولید صدا خواهد کرد. یک شیپوره مارپیچی که اغلب حلزونی نامیده می شود برای هماهنگی بهتر مقاومت صدایی دیافراگم با هوای آزاد، داخل بدنه بوق تعبیه شده تا ضریب انتقال صوتی بیشتر شود.

انواع بوق و کاربرد آنها

بوقها از نظر شکل، ساختمان، فرکانس صدای تولید شده، مکانیزم تولید صدا و ... در انواع مختلفی ساخته می شوند.|

بوق های مورد استفاده در خودروها، از نظر مکانیزم تولید صوت، به دو نوع محرک الکتریکی و محرک بادی تقسیم می شود . نوع محرک الکتریکی آن در سواری ها کاربرد دارد (شکل ۲-۷) و از بوقهای محرک بادی در خودروهای سنگینی، مانند کامیونها و سایر خودروهای جاده ای استفاده می شود. در بوق های بادی هوای مورد نیاز برای به کار انداختن بوق و تولید صدا در آن، به وسیله ی کمپرسور هوای خودرو تأمین می شود .

بوق ارتعاشی

در نوعی از بوق های محرک الکتریکی، تحریک صفحه ی صداساز (صفحه ی ارتعاشی) از طریق قطع و وصل الکترومغناطیسی صورت می گیرد. در شکل ۷-۳ اجزای ساختمان بوق ارتعاشی نشان داده شده است. جریان الکتریکی از طریق شستی بوق و ترمینال های ورودی (۱) به سیم پیچ بوبین (۶) وارد و از طریق پلاتین ها (۵) اتصال بدنه می شود (برقراری مدار الکتریکی بوق). در اثر عبور جریان الکتریکی و ایجاد حوزهی مغناطیسی در بوبین، پلانجر (۴) صفحه ی ارتعاشی یا صفحه ی

شکل شماتیک ساختمان برق ارتعاشی

صداساز (۲) را به سمت داخل حرکت می دهد. حرکت پلانجر باعث باز شدن دهانه ی پلاتینها (شکل ۴-۷) و قطع جریان الکتریکی به بوبین می شود. در این حالت میدان مغناطیسی بوبین از بین می رود و پلانجر توسط دیافراگم (۲) به محل اولیه ی خود بر می گردد. با این عمل پلاتین ها به هم متصل (شکل ۵-۷) و مجددا (با برقراری مدار الکتریکی و ایجاد حوزه ی مغناطیسی در بوبین) صفحه ی ارتعاشی به سمت داخل کشیده می شود. این عمل تا زمانی که شستی بوق فشرده می شود، چندین بار در ثانیه اتفاق می افتد، که حاصل آن ارتعاش صفحه ی صداساز و تولید صوت است.|

شدت صوت

واحد اندازه گیری شدت صوت در سیستم SI به افتخار آقای بل فیزیکدان آمریکایی مخترع تلفن، بل (b) نامگذاری شده است. برای اندازه گیری شدت صوت واحد بل به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و معمولا از دسی بل (db) استفاده می شود. یک دسی بل، یک دهم بل می باشد.

 

شدت صوت مناسب تولید صوت در بوق بین باید حداقل برابر با یکی از مقادیر زیر باشد:

۹۰ dbدر صورتی که وسایل هشدار دهنده شنیداری برای استفاده در موتورهای گازی در نظر گرفته شده باشند.

۹۵ db ، برای وسایل هشدار دهنده شنیداری که عمدتا برای موتورسیکلت های دوچرخ و سه چرخ با حداکثر توان خروجی 7Kw

۱۰۵ db، برای وسایل هشدار دهنده شنیداری که عمدتا برای موتورسیکلت های دوچرخ و سه چرخ با توان خروجی بیش از 7kW

دستورالعمل نصب بوق:

1- سیم بوق را قطع کنید.  2 - پیچ های اتصال بوق ها به پایه را بازکنید.

3- بستن بوق عکس باز کردن آن است پس از بستن بوق نحوه  عمل آن را آزمایش کنید. بوق با صدای تن زیر در پائین و بوق با  تن صدای بم را در بالا جاگذاری نمائید.

دستورالعمل تنظیم بوق

ابتدا درپوش پیچ تنظیم و چسب پلمپ را برداشته و سپس پیچ تنظیم یا رگلاژ را بچرخانید.

توجه: به هنگام تنظیم یا رگلاژ پیچ، جهت عقربه های ساعت  جریان کم می شود (بم) عکس جهت عقربه های ساعت جریان  زیاد می شود (زیر)

4- پس ازتنظیم صدای بوق جهت ثبات رگلاژ، روی پیچ را چسب زده و درپوش پیچ تنظیم رگلاژ را جا بزنید.

مشخصات فنی بوق

105-118 db

شدت صوت

 مس ، آلومینیوم ، پلاستیک ABS ، فولاد

جنس

6 ولت / 12 ولت / 24 ولت

ولتاژ

 اتومبیل ، موتور سیکلت

کاربرد

≥100 ± 5db

سطح صدا

زیر: 500±20      بم:  420±20 Hz

فرکانس

 مشکی

رنگ

 5A

جریان

 1.0-1.2 میلی متر

ضخامت پایه

فولاد فنری

 جنس پایه

مدلهای بوق:

بوق موتورسیکلت مناسب برای :هوندا CDI 125

بوق دیسکی مناسب برای :پراید،تیبا،پیکان،نیسان،ریو،L90،کیا، هیوندای، تویوتا

بوق حلزونی مناسب برای :پژو405وپارس ،سمند،دنا،سورن،MVM،لیفان،چانگان،،جک،برلیانس،مگان،مزدا،پژو 206و 207، رانا،زانتیا

بوق طرح بوش مناسب برای :کامیون ، اتوبوس